Zmeny obchodnej verejnej súťaže a pri prenájme majetku obcí

Dňa 05.11.2024 schválila NRSR návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v platnom znení.

 

Predmetom novely sú v zásade 2 okruhy:

a. Úprava podmienok verejnej obchodnej súťaže a priameho predaja

Podľa novely návrhy do obchodnej verejnej súťaže sa budú podávať v elektronickej podobe alebo v listinnej podobe, pričom o podobe podania návrhu rozhodne záujemca; obec bude povinná zabezpečiť mlčanlivosť o údajoch z podaných návrhov až do uplynutia lehoty na ich predkladanie. Všetky návrhy podané do obchodnej verejnej súťaže obec zverejní do 10 pracovných dní od uplynutia lehoty na predkladanie návrhov, po dobu minimálne 30 dní, na úradnej tabuli obce a na webovom sídle obce, ak ho má obec zriadené.

Obdobne pri priamom predaji cenové ponuky na odkúpenie majetku obce sa budú doručovať v elektronickej podobe alebo v listinnej podobe, pričom o podobe doručenia cenovej ponuky rozhodne záujemca; obec bude povinná zabezpečiť mlčanlivosť o údajoch z doručených cenových ponúk až do uplynutia lehoty na ich predkladanie. Cenové ponuky všetkých záujemcov na odkúpenie majetku obce priamym predajom bude obec povinná zverejniť do 10 pracovných dní od uplynutia lehoty na doručovanie cenových ponúk, po dobu minimálne 30 dní, na úradnej tabuli a na webovom sídle obce, ak ho má obec zriadené.

Citovanými ustanoveniami sa teda ruší povinnosť využívať elektronickú schránku obce podľa zákona o e-Governmente pri predkladaní návrhov, resp. cenových ponúk.

b. Zmeny pri prenajímaní majetku mesta

Do § 9aa zákona o majetku obcí sa dopĺňa nová výnimka, kedy obec pri prenechávaní majetku obce do užívania nebude povinná vytvárať súťažné prostredie, a teda nebude povinná prenajímať majetok cestou verejnej obchodnej súťaže, prípadne priamym predajom. Pôjde o prípady prenájmu majetku obce obstaraného z verejných prostriedkov podľa osobitných predpisov (napr. zákon č. 121/2022 Z. z. o príspevkoch z fondov Európskej únie a ďalšie), ak ich poskytnutie bolo podmienené povinnosťou obce zabezpečiť využitie tohto majetku v súlade s podmienkami, za ktorých sa verejné prostriedky poskytli. V takom prípade nebude musieť obec ani dohodnúť trhové nájomné.

Okrem toho pribudla aj ďalšia výnimka. Obec bude môcť prenechať svoj majetok do nájmu aj za nižšie než trhové nájomné aj pri nájme hnuteľnej veci v zostatkovej hodnote nižšej ako 3 500 eur (§ 9aa ods. 2 písm. a) zákona) a pri nájme majetku obce, ktorého trvanie s tým istým nájomcom neprekročí desať dní v kalendárnom mesiaci (§ 9aa ods. 2 písm. b) zákona), ak súčasne bude splnená podmienka, že ide o nájom na podporu všeobecne prospešných služieb.

Keďže zákon o majetku obcí nedefinuje pojem „všeobecne prospešné služby“, príkladmo odkazuje na definíciu tohto pojmu v zákone č. 213/1997 Zb. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení neskorších predpisov. Obec pri aplikovaní tejto výnimky bude vychádzať prioritne z účelu, na ktorý bude ďalej majetok obce slúžiť (všeobecne prospešné služby), a nie z právnej formy nájomcu (nezisková organizácia).

Novela obsahuje aj prechodné ustanovenia, podľa ktorých pri predajoch a prenájmoch nedokončených do 01.01.2025 sa bude postupovať podľa zákona o majetku obcí v znení účinnom do 31.12.2024.

Účinnosť: 01.01.2025

Schválené znenie zákona

Sprievodná dokumentácia