Súdny dvor Európskej únie z 20.5.2003 - Ochrana fyzických osôb z hľadiska spracúvania osobných údajov – Smernica 95/46/ES Ochrana súkromného života
Súdny dvor rozhodol o výklade smernice Európskeho parlamentu a Rady o ochrane fyzických osôb pri spracovaní osobných údajov a voľnom pohybe týchto údajov.
Uzneseniami Súdnemu dvoru položili dve prejudiciálne otázky, o výklade smernice 95/46/ES Európskeho parlamentu a Rady o ochrane fyzických osôb z pohľadu spracovávania osobných údajov a voľného pohybu týchto údajov.
Tieto otázky boli nastolené v rámci sporov, v ktorých proti sebe stáli Účtovný dvor proti veľkému počtu inštitúcií podriadených jeho kontrole a jednak pani Neukomm a pán Lauermann proti svojmu zamestnávateľovi, rozhlasovej stanici zriadenej podľa verejného práva, v súvislosti s povinnosťou týchto verejnoprávnych inštitúcií podriadených kontrole Účtovného dvora oznámiť mu údaje o platoch a dôchodkoch presahujúcich určitú úroveň, ktoré uhrádzajú svojim zamestnancom a bývalým zamestnancom na dôchodku, mená poberateľov, a to za účelom zostavenia výročnej správy, ktorá sa mala odovzdať Národnej rade, Bundesrat (Spolková rada), ako aj Landtagen (parlamenty krajín), a dať k dispozícii širokej verejnosti.
Prvou otázkou sa vnútroštátne súdne orgány v podstate pýtajú, či sa smernica 95/46 musí vykladať tak, že jej odporuje vnútroštátna úprava, akou je úprava vo veciach samých, ktorá ukladá orgánu štátnej kontroly povinnosť zhromažďovať a oznámiť za účelom uverejnenia údaje o príjmoch osôb zamestnaných subjektami podriadenými tejto kontrole, pokiaľ tieto príjmy presahujú určitý strop.
Odpoveď Súdneho dvora
Údaje sporné vo veci samej, ktoré sa týkajú tak príjmov vyplácaných určitými subjektami, aj ich poberateľov, sú osobnými údajmi v zmysle článku 2 písm. a) smernice 95/46, keďže ide o „informácie týkajúce sa identifikovanej alebo identifikovateľnej fyzickej osoby“. Ich registrácia a používanie dotknutým subjektom, ako aj ich poskytnutie Účtovnému dvoru a skutočnosť, že Účtovný dvor ich uvedie v správe, ktorá bude predložená rôznym politickým orgánom a vo veľkej miere zverejnená, majú charakter spracúvania osobných údajov v zmysle článku 2 písm. b) uvedenej smernice.
V zmysle smernice 95/46, s výhradou výnimiek, ktoré pripúšťa jej článok 13, každé spracovanie osobných údajov musí byť na jednej strane v súlade s „princípmi týkajúcimi sa charakteru údajov“ uvedenými v článku 6 tejto smernice a na druhej strane s „princípmi týkajúcimi sa odôvodnenia spracúvania údajov“ uvedenými v článku 7 tejto smernice.
Druhou otázkou sa vnútroštátne súdy pýtajú, či sú ustanovenia smernice 95/46, s ktorými je v rozpore taká vnútroštátna úprava, akou je sporná právna úprava vo veciach samých, priamo uplatniteľné v tom zmysle, že sa jednotlivci na ne môžu odvolávať na vnútroštátnych súdoch, aby tak zabránili uplatňovaniu tejto úpravy.