Koncepcia reformy financovania sociálnych služieb

Dňa 15.11.2024 bol v MPK zverejnený návrh Koncepcie reformy financovania sociálnych služieb. Koncepcia je národným koncepčným dokumentom, ktorý obsahuje základné východiská pre potrebu zmeny systému financovania sociálnych služieb. V prvej časti analyzuje súčasný stav poskytovania a financovania sociálnych služieb, ako aj demografický a sociálny kontext a očakávaný vývoj. Koncepcia sa prioritne zameriava na reformu financovania sociálnych služieb dlhodobej starostlivosti a komunitných sociálnych služieb (fáza 1)  s návrhom téz komplexnej zmeny systému financovania všetkých druhov sociálnych služieb (fáza 2).

Hlavnými zásadami reformy financovania sociálnych služieb majú byť:

A. Viaczdrojové financovanie – zo štátneho rozpočtu (formou príspevku na pomoc pri odkázanosti), zo strany samosprávy, zo zdrojov verejného zdravotného poistenia, projektové financie, súkromné zdroje (napr. príjmy občana a jeho rodiny, dary, zbierky, sponzorstvo) a iné, ktoré už dnes pozná zákon o sociálnych službách. Zachovávanie obligatórneho spolufinancovania sociálnych služieb aj z rozpočtových prostriedkov samosprávy podľa ich delenej pôsobnosti.

B. Rovnoprávne postavenie poskytovateľov bez ohľadu na ich právnu formu a zriaďovateľa, vrátane financovania z verejných zdrojov.

C. Osobný rozpočet/príspevok na pomoc pri odkázanosti ako nástroj:

a. podpory nezávislosti, možnosti rozhodovať a kontrolovať finančné zdroje zo strany dotknutého občana,

b. zefektívnenia a sprehľadnenia systému financovania dlhodobej sociálno-zdravotnej starostlivosti,

c. podpory vzniku a rozvoja služieb v komunite,

d. zvýšenia dopytu po službách v teréne a v komunite a možnosti ich reálne zaplatiť.

D. Poskytnutie prístupu k finančnej podpore bez ohľadu na príjmové/majetkové pomery fyzickej osoby odkázanej na poskytovanie sociálnej služby (tieto pomery, resp. možnosti môžu determinovať výber konkrétneho poskytovateľa sociálnej služby).

E. Právne podmienky na prebratie zodpovednosti/participácie na financovaní úhrady za sociálnu službu medzi potomkami a predkami a prehodnotenie možnosti uplatnenia zodpovednosti iných osôb pri získaní prospechu (úspory, nehnuteľnosť). Prehodnotenie právnej úpravy podmienok použitia majetku na platenie úhrady za sociálnu službu a úrovne a spôsobu právnej ochrany zostatku z príjmu po zaplatení úhrady za sociálnu službu.

F. Určenie osobitných podmienok na plnenie zákonných povinností (zabezpečovania a spolufinancovania sociálnych služieb) najmä zo strany malých obcí (napr. združovanie malých obcí) a zo strany zdravotných poisťovní.

Pri realizácii reformy sa navrhuje zaviesť nový príspevok na pomoc pri odkázanosti, ktorý má slúžiť na zabezpečenie pomoci a podpory pri odkázanosti na pomoc inej osoby pri vykonávaní činností v rámci sebaobsluhy, starostlivosti o domácnosť a pri základných sociálnych aktivitách. Tento príspevok umožní odkázaným osobám rozhodnúť o jeho využití, nakoľko predstavuje poskytnutie finančných zdrojov na zabezpečenie spolufinancovania adekvátnej neformálnej alebo formálnej starostlivosti a pomoci pri odkázanosti. Pod formálnou starostlivosťou sa rozumejú najmä vybrané druhy sociálnych služieb a vybrané zdravotnícke zariadenia, v rámci ktorých je starostlivosť poskytovaná zamestnancami poskytovateľa sociálnej služby alebo zdravotnej starostlivosti. Pri neformálnej starostlivosti a pomoci pri odkázanosti poskytovaného blízkou, resp. určenou osobou zo strany odkázanej osoby bude môcť byť využitá len časť príspevku a zostávajúcu časť príspevku bude odkázaná osoba môcť využiť len na formálnu starostlivosť a pomoc, a to aj za účelom odľahčenia neformálneho opatrovateľa.

Spolufinancovanie sociálnej služby zo strany samosprávy zostane zachované. Upustí sa od v súčasnosti nastaveného spôsobu výpočtu finančného príspevku na prevádzku poskytovanej sociálnej služby, a to najmä z dôvodu jeho komplikovaného výpočtu. V rámci nového nastavenia bude spôsob určenia výšky finančného príspevku určeného na poskytovanie sociálnej služby zákonom stanovený paušálne určenou výškou pre jednotlivé druhy a formy sociálnych služieb a určeným spôsobom valorizácie. Suma paušálneho príspevku samosprávy na sociálnu službu sa navrhuje vo výške 20 % z  výdavkov pre sociálne služby v zariadení.

Zavedenie nového druhu sociálnej služby sprostredkovanie sociálnej služby a pomoci má prispieť k zvýšeniu informovanosti a prepájaniu služieb na komunitnej úrovni. Túto sociálnu službu bude možné poskytovať ambulantnou, terénnou a IKT formou poskytovateľom zapísaným do registra sociálnych služieb (bez ohľadu na typ zriaďovateľa). Kompetenciu pri zabezpečovaní a financovaní tejto sociálnej služby budú mať obce.

V siedmej časti Koncepcie sú detailnejšie rozpracované nadväzujúce zmeny týkajúce sa sociálnych služieb po roku 2026.

Legislatívne zmeny, ktoré si Koncepcia vyžaduje, je v pláne realizovať tak, aby nový systém financovania (osobný rozpočet/príspevok na pomoc pri odkázanosti) nadobudol účinnosť do konca roka 2025.

Materiál obsahuje 4 prílohy:

Príloha 1: Analýza poskytovania sociálnych služieb v Slovenskej republike

Príloha 2: Druhy sociálnych služieb podmienených odkázanosťou a odborné činnosti po roku 2026

Príloha 3: Návrh rámca následných zmien v oblasti sociálnych služieb krízovej intervencie

Príloha 4: Vplyv na rozpočty VÚC a obcí pri presune vybraných kompetencií.

MPK končí: 28.11.2024

Sprievodná dokumentácia