Zmeny pre prevádzkovateľov telekomunikačných sietí a priamy marketing
Dňa 11.04.2025 bol do MPK predložený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 452/2021 Z. z. o elektronických komunikáciách. Návrh zákona obsahuje ustanovenia, pri ktorých z aplikačnej praxe vyplynula potreba ich doplnenia, resp. spresnenia. Podstatnou časťou návrhu zákona je reakcia na platnosť a potrebu implementácie nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1309 z 29. apríla 2024 o opatreniach na zníženie nákladov na zavádzanie gigabitových elektronických komunikačných sietí, pričom jeho cieľom je dôslednejšie prispieť k znižovaniu nákladov pri budovaní vysokokapacitných elektronických komunikačných sietí.
Návrh zákona upravuje ďalej prístup k informáciám na účely budovania vysokokapacitných sietí a povinnosti voči jednotnému kontaktnému miestu.
Návrh upravuje aj spôsob vylonávania priameho marketingu, pričom doplnenie reflektuje na odstránenie volania ako jedného zo spôsobov, ktorým je možné získať súhlas účastníka alebo užívateľa na účely priameho marketingu. Doplnenie má za cieľ predísť ignorovaniu už raz prejavenej vôle účastníka alebo užívateľa nebyť kontaktovaný za účelom priameho marketingu.
Doterajšie ustanovenie §116 ods. 12 zákona o elektronických komunikáciách upravovalo výnimku z povinnosti osoby vykonávajúcej priamy marketing používať na účely priameho marketingu len čísla identifikované národným cieľovým kódom na tento účel v číslovacom pláne, teda výnimku z povinnosti použiť predvoľbu (0)888, ak sa priamy marketing vykonával na zverejnené kontaktné údaje účastníka alebo užívateľa, ktorý je fyzickou osobou - podnikateľom alebo právnickou osobou. Odstránenie fyzickej osoby podnikateľa a právnickej osoby spod pôsobnosti tohto ustanovenia súčasne zvyšuje ochranu účastníkov pred nevyžiadanou komunikáciou. Uvedená zmena posilňuje právnu istotu a ochranu osobných údajov všetkých fyzických osôb, pričom súčasne reflektuje na narastajúci záujem verejnosti o ich práva v digitálnom prostredí.
MPK končí: 06.05.2025