Zmena zákona o športe od januára 2025

Dňa 02.10.2024 Vláda SR schválila návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 440/2015 Z. z. o športe v platnom znení. Návrh zmien bude ešte predmetom rokovania NRSR. Cieľom návrhu je riešenie problémov, ktoré vyplynuli z aplikačnej praxe, a ktoré boli avizované od športovej verejnosti, športových organizácií a športovcov samotných. Zákon č. 440/2015 Z. z. o športe (ďalej len „zákon o športe“) kládol vo svojej doterajšej podobe neúmernú byrokratickú záťaž na subjekty a oslaboval tak ich športovú činnosť ako aj iné personálne a finančné úlohy. V súvislosti s Antidopingovou agentúrou Slovenskej republiky a s medzinárodnými záväzkami sa objavila potreba zaviesť nové inštitúty.

Prehľad niektorých zmien:

1. Rozširuje sa pojem verejný záujem v športe §2

Ods. 1 Verejným záujmov v športe je podpora a rozvoj športu mládeže, zabezpečovanie prípravy a účasti športovej reprezentácie Slovenskej republiky (ďalej len „športová reprezentácia“) na významnej súťaži, výstavba športovej infraštruktúry a ochrana jej využívania na športovú činnosť, ochrana integrity športu a podpora zdravého spôsobu života obyvateľstva.

Ods. 2 Plnenie úloh verejného záujmu v športe subjektami súkromného práva nie je výkonom verejnej moci ani výkonom verejnej správy.

2. Modifikuje sa definícia pojmu šport

Športom sa rozumie organizované činnosti alebo neorganizované činnosti vedúce k preukazovaniu alebo zvyšovaniu telesnej zdatnosti alebo duševných schopností, ktoré umožňujú dosahovať výsledky v súťažiacich na všetkých úrovniach.

3. Profesionálny športovec §4 ods. 3

Posilňuje sa pracovnoprávny charakter výkonu činnosti športovcov a zlepšuje sa postavenie športových odborníkov. Športovec bude môcť vykonávať šport na základe zmluvy o profesionálnom vykonávaní športu ak činnosť spĺňa znaky závislej práce podľa Zákonníka práce.

Vykonáva šport na základe inej zmluvy ako samostatne zárobkovo činná osoba, ak činnosť športovca nespĺňa znaky závislej práce.

4. Amatérsky športovec §4 ods. 4

Aj táto činnosť musí spĺňať znaky závislej práce podľa Zákonníka práce.

5. Športový odborník, bezúhonnosť §7 ods. 4

Zavádza sa overenie bezúhonnosti jej preukázaním na ročnej báze, pokiaľ ide o bezúhonnosť fyzickej osoby v športe mládeže. Cieľom pravidelného preverovania je zníženie rizika, že by s mládežou v športe pracovala fyzická osoba, ktorá stratila bezúhonnosť a neoznámila to. Zmyslom ustanovenia je posilniť ochranu mládeže.

6. Hospodárenie športovej organizácie §9 ods. 4 písm. a)

Mení sa suma príjmov v prípade športovej organizácie v súvislosti s účtovnou uzávierkou.

Športová organizácia je povinná mať riadnu účtovnú uzávierku ak príjem verejných prostriedkov v účtovnom roku presiahne 800 000 eur a ak všetky príjmy športovej organizácie presiahnu 2 000 000 eur.

7. Kontrola v športovej organizácií §10 ods. 1

Športová organizácia bude povinná zriadiť a obsadiť úlohu kontrolóra ak má dve po sebe bezprostredne nasledujúce účtovné obdobia príjem prostriedkov zo štátneho rozpočtu vyšší ako 500 000 eur.

8. Národný športový zväz a jeho úlohy §16 ods. 2 dopĺňajú sa písm. m) a n)

Pribúdajú povinnosti a úlohy národného športového zväzu:

- vydáva na základe žiadosti dekréty pre športových reprezentantov a účastníkov medzinárodných športových podujatí

- poskytuje na základe požiadavky ministerstva športu informáciu o stave športovej infraštruktúry, ktorú národný športový zväz alebo jeho členovia využívajú

9. Práva a povinnosti národného zväzu §17 ods. 1

Mení sa lehota vydania stanov národného športového zväzu na 25 dní.

Zverejňuje zoznam členov najvyššieho výkonného orgánu v rozsahu meno a priezvisko.

Národný športový zväz zverejňuje  po novom aj rozhodnutia disciplinárnych orgánov národného športového zväzu a rozhodnutia orgánov národného športového zväzu na riešenie sporov, ak má národný športový zväz takéto orgány vytvorené.

10. Orgány národného športového zväzu §19

Upresňuje sa doterajšia nejednoznačná úprava zastúpenia športovcov v najvyšších orgánoch zväzu.

Vzhľadom na skutočnosť, že niektoré národné športové zväzy nevytvárajú orgány na riešenie sporov, tak sa navrhovanou úpravou pre tieto národné športové zväzy ustanovuje možnosť prešetriť tieto spory pred orgánom na riešenie sporov a rozhodovanie o disciplinárnych previneniach vytvoreným Slovenským olympijským a športovým výborom, ak si tak národné športové zväzy ustanovia v zakladajúcom dokumente.

11. Ochrana olympijskej a paralympijskej symboliky §28

Mení sa úprava riešenia sporov v športe, predpokladá sa vznik nového orgánu pod egidou Slovenského olympijského a športového výboru príslušnosť, ku ktorému bude pre športové organizácie dobrovoľná. Slovenský olympijský a športový výbor vytvára na účely §52 až §54 orgán na riešenie sporov a rozhodovanie o disciplinárnych previneniach vznikajúcich v rámci športových organizácií. Podrobnosti o zložení činnosti orgánu ustanoví štatút Slovenského olympijského a športového výboru.

- 28 ods. 2 pokiaľ niekto neoprávnene používa olympijskú symboliku, vyzve príslušný výbor túto osobu na skončenie takéhoto konania a na náhradu škody, ujmy alebo vydanie bezdôvodného obohatenia

- 28 ods. 3 na prejednanie a rozhodnutie sporov je príslušný súd podľa prvej časti tretej hlavy CSP

12. Zmluvné vzťahy v športe §31 ods. 1 až 3

Upravujú sa náležitosti a podmienky zmlúv v športe, tak aby príslušné ustanovenia napomáhali rozvoju športu poskytnutím väčšej miery voľnosti.

Športové organizácie dostávajú širší rozsah práv a redukujú sa ich povinnosti, ktoré mali často byrokratický charakter.

Pribúda povinnosť športovej organizácie oboznámiť aj športového odborníka o právach a povinnostiach vyplývajúcich zo zmluvného vzťahu ako aj možnosť športového odborníka uzavrieť zmluvu od 15 do 18 rokov veku so súhlasom zákonného zástupcu.

Športovec a športový odborník nadobúda spôsobilosť na práva a povinnosti vyplývajúce zo zmluvného vzťahu od keď dovŕši 15 rokov veku. Do 15 rokov veku uzatvára zmluvu so športovou organizáciou za športovca a športového odborníka jeho zákonný zástupca.

13. Zmluva o profesionálnom vykonávaní športu podľa §35

Upravujú sa niektoré ustanovenia o zmluve o profesionálnom vykonávaní športu.

Zmluvu možno uzavrieť iba na dobu určitú, najdlhšie na 5 rokov odo dňa účinnosti zmluvy. V prípade športovca do 15 rokov veku alebo starším ako 15 rokov veku pred ukončením obdobia školského vyučovania posledného školského roka povinnej školskej dochádzky sa vyžaduje povolenie, ktorý vydáva príslušný inšpektorát práce po dohode s príslušným orgánom štátnej správy na úseku verejného zdravotníctva.

Predpisy športového zväzu môžu určiť, že zmluvu o profesionálnom vykonávaní športu môže uzatvoriť len športová organizácia, ktorá zložila finančnú zábezpeku. Športovec, ktorý vykonáva na základe pokynu športovej organizácie šport mimo obce pravidelného miesta vykonávania športu, patrí náhrada ako pri pracovnej ceste. Podľa §46 ods. 5 musí byť zmluva uzatvorená písomne.

14. Denný pracovný čas §37 ods. 1

Mení sa definícia denného pracovného času športovca, ktorý je určený v zmluve o profesionálnom vykonávaní športu alebo ustanovený športovou organizáciou.

15. Okamžité ukončenie zmluvného vzťahu zo strany športovca §42 ods. 2 písm. a) a b)

Športovej je oprávnený okamžite skončiť zmluvný vzťah pokiaľ mu športová organizácia neuhradila riadne a včas mzdu vo výške najmenej za 3 jednotlivé mesiace napriek predchádzajúcemu písomnému upozorneniu a taktiež ak športová organizácia závažne porušila pravidlá a predpisy a porušenie neodstránila do 15 dní odo dňa doručenia písomného upozornenia.

16. Vykonávanie športu bez písomnej zmluvy §49

Amatérsky športovec nemá nárok na odplatu, ak vykonáva šport bez uzatvorenia písomnej zmluvy.

17. Zmluva o sponzorstve v športe §50 ods. 2

Cieľom štátu je zvýšiť financovanie športu zo súkromnej sféry a jedným z nástrojov je aj zmluva o sponzorstve v športe. Pre túto zmluvu je typické, že jej účelom zo strany sponzora je maximalizovať na svojej strane marketingové benefity, a preto je prirodzené, že súčasťou takej zmluvy môžu byť, a spravidla sú, rôzne motivačné prvky smerom k výkonu športovca.

Náklady uvádzanie sponzora nesmú presiahnuť 20% hodnoty sponzorského.

18. Riešenie sporov orgánmi športovej organizácie §52

Rozvíja sa inštitút orgánu na riešenie sporov a rozhodovanie o disciplinárnych previneniach vytvoreným SOŠV, ktorému športová organizácia môže zveriť rozhodovanie sporov a rozhodovanie o disciplinárnych previneniach vo svojom zakladajúcom dokumente. Orgán na riešenie sporov a rozhodovanie o disciplinárnych previneniach vytvorený SOŠV má slúžiť predovšetkým na finančné „odľahčenie“ športových organizácií v tom smere, aby nemali automatickú zákonnú povinnosť vytvárať svoje vlastné orgány na riešenie sporov, na ktoré by museli vynaložiť finančné prostriedky, ale aby mali možnosť určiť vo svojom zakladajúcom dokumente podriadenie sa spoločnému orgánu na riešenie sporov pod gesciou SOŠV.

Športová organizácia rieši spory pred vlastným orgánom na riešenie sporov.

Návrh zákona vyjasňuje príslušnosť súdov, aby odstránil neistotu, ktorá sa objavila ohľadom správneho, či civilného súdnictva ako príslušného pre vybrané spory v športe.

Športová organizácia môže riešiť spory pred vlastným orgánom na riešenie sporov alebo môže riešenie sporov zveriť vo svojom zakladajúcom dokumente orgánu vytvorenému Slovenským olympijským a športovým výborom podľa §25 ods. 6.

Ak vznikne spor týkajúci sa právoplatného rozhodnutia orgánu na riešenie sporov v konaní, je na návrh dotknutej osoby príslušný súd podľa CSP.

19. Vláda SR §55 ods. 1 písm. c)

Pôsobnosť orgánov verejnej moci a orgánov verejnej správy v oblasti športu -  vláda schvaľuje na návrh Fondu na podporu športu poskytnutie príspevku na podporu športovej infraštruktúry v sume prevyšujúcej 10 000 000 eur.

20. Hlavný kontrolór športu §61 ods. 1

Zužujú sa jeho povinnosti pri výkone odbornej kontroly v športe.

21. Samosprávny kraj §63 a obec §64

Poskytujú ministerstvu športu na základe jeho požiadavky informáciu o športovej infraštruktúre vo vlastníctve samosprávneho kraja a obce.

22. Prijímateľ verejných prostriedkov §66

Upravuje sa spôsobilosť prijímateľa verejných prostriedkov. Ak osoba preukáže splnenie podmienok spôsobilosti prijímateľa verejných prostriedkov do 30. novembra príslušného kalendárneho roka, ministerstvo športu doplatí tejto osobe rozdiel vo výške zadržaných prostriedkov zo štátneho rozpočtu

23. Príspevok uznanému športu §68 ods. 4 a 6

Ministerstvo športu ustanoví všeobecne záväzným predpisom osobitosti pre príspevok uznanému športu. Mení sa percento finančných prostriedkov z príspevku uznanému športu podľa §69 ods. 4 písm. a) na 20%.

Ďalej sa návrhom zákona mení percentuálny podiel, ktorý je zväz povinný použiť na účel športu mládeže, a to zvýšením z 15 % na 20%. Zároveň návrh umožní národným športovým zväzom, prostredníctvom rozhodnutia najvyššieho orgánu, zvoliť si kritérium rozdelenia finančných prostriedkov športovým klubom, a to podľa počtu aktívnych športovcov do 23 rokov alebo počtu súťažiacich družstiev do 23 rokov. Návrh dáva väčšiu mieru slobody národným športovým zväzom tým, že ruší tzv. „výdavkovú brzdu“ vo výške maximálne 30% podielu na výstavbu, modernizáciu alebo rekonštrukciu športovej infraštruktúry.

24. Oprávnené náklady použitia príspevku uznanému športu §77 ods. 2 písm. c) a d)

Nahrádzajú sa percentá zo 7% na 5% a z 2% na 3,5%.

25. Register fyzických osôb v športe §80 až §82

Znižuje sa administratívne zaťaženie osôb v športe. Redukuje sa rozsah údajov, ktoré sa zapisovali do registra, bez toho, aby mali význam pre osoby samotné, alebo pre orgány verejnej správy. Výsledkom bude personálna a časová úspora na strane športovcov a športových organizácií.

26. Agentúra proti negatívnym vplyvom v športe §86

Návrh zákona zásadným spôsobom znižuje prísnosť ustanovení o spôsobilosti prijímať verejné prostriedky a to tak, že napr. dáva subjektom čas na nápravu. Predkladaná norma reflektuje na povinnosti vyplývajúce z medzinárodných2 dohovorov v otázke agentúry, jej postavenie umocňuje a zveruje jej do pôsobnosti ďalšie negatívne javy odlišné od dopingu. To všetko v záujme ochrany integrity športu.

Rozširuje sa pôsobnosť agentúry aj o prevenciu a boj proti negatívnym javom v športe v súlade s príslušnými medzinárodnými dohovormi. Okrem oblasti boja proti dopingu v športe bude agentúra zodpovedná aj za oblasť prevencie a boja proti negatívnym javom v športe, najmä proti manipulácii športových podujatí, diskriminácii na základe rasy alebo pohlavia a nenávistným a násilným prejavom v športe. Navrhovaná úprava posilňuje postavenie agentúry voči iným subjektom nielen v súlade s príslušnými medzinárodnými dohovormi, ale aj v súlade so záujmom štátu eliminovať v oblasti športu negatívne javy. Účelom úpravy je zabezpečiť prístup k relevantným informáciám, ktoré sú potrebné pre účely disciplinárneho konania alebo v súvislosti s konaním o dopingu.

27. Správne delikty a priestupky §95 až §98

Dochádza k úprave, alebo vypusteniu niektorých priestupkov a správnych deliktov z dôvodu absencie, alebo zmeny niektorých inštitútov, alebo práv a povinností, alebo iných skutočností, ktoré boli v pôvodnom znení zákona. Takáto úprava je nevyhnutná z dôvodu zachovania vnútornej konzistencie a logiky predpisu.

28. Zoznam zakázaných látok §100

Zoznam zakázaných látok a zakázaných metód každoročne vydáva Svetová antidopingová agentúra a je súčasťou Svetového antidopingového programu. V zmysle § 87 ods. 1 zákona platí, že agentúra je povinná prijať antidopingové pravidlá v súlade so Svetovým antidopingovým programom. Na základe tohto ustanovenia agentúra pre účely boja proti dopingu v športe v Slovenskej republike každoročne upraví antidopingové pravidlá o nový zoznam zakázaných látok a zakázaných metód, ktorý vydáva Svetová antidopingová agentúra ako súčasť Svetového antidopingového programu. Všeobecne záväzný právny predpis ministerstva stratil svoje opodstatnenie.

29. Vzťah k správnemu poriadku §101 ods. 1 a 2

Ide o úpravu vo vzťahu k použitiu správneho poriadku, pričom sa rozširuje použitie ustanovení správneho poriadku aj na konania o rozhodnutí o odmietnutí vydania osvedčenia o uznaní za národný športový zväz alebo za národnú športovú organizáciu.

Predpokladaná účinnosť: od 1. januára 2025

Sprievodná dokumentácia

Martin Laurinc