Novela zákona o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch
Dňa 30.10.2024 bola NR SR schválená rozsiahla novela, ktorá mení viaceré právne predpisy školskej legislatíve. Novelou č. 290/2024 Z. z., došlo aj k zmene Zákona o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch. Cieľom návrhu zákona je najmä zohľadnenie potrieb aplikačnej praxe v oblastiach, ktoré sa týkajú výkonu pracovnej činnosti.
V zákone sa najmä
a) odstraňuje duplicita vykonávaných činností odborných zamestnancov zaradených do kategórií sociálny pedagóg a sociálny pracovník,
b) odstraňuje diskriminačné postavenie sociálnych pracovníkov zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, zaradení sociálnych služieb, rehabilitačného strediska pre zrakovo postihnutých zriadeného Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky,
c) spresňujú podmienky zaraďovania úspešných športovcov, trénerov a umelcov do vyšších kariérových stupňov,
d) zavádza kompenzačný príspevok v rámci starostlivosti o pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov,
e) zjednodušujú podmienky zabezpečovania kvality inovačného vzdelávania,
f) upravujú podmienky výkonu činnosti supervízora v školách,
g) upravujú podmienky pôsobenia zahraničných učiteľov pôsobiacich v Slovenskej republike na základe dohody o podpore jazykového vzdelávania alebo na základe výmenného pobytu,
h) upravujú podmienky výkonu pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca odídencami.
1. Doplnenie povinností pre pedagogických zamestnancov (§ 4 odsek 1 písm. r))
Dôvodom úpravy § 4 ods. 1 je potreba aplikačnej praxe, ktorá eviduje problémy v personálnom zabezpečení prípravy žiakov na súťaže, ktorých štatút schválilo ministerstvo školstva, a tiež účasť v komisiách uvedených súťaží.
2. Vypustenie výkonu sociálnej práce ako pracovnej činnosti odborného zamestnanca
(§ 6 ods. 2 písm. a))
Zákonom č. 182/2023 Z. z. bola vytvorená nová kategória odborných zamestnancov s názvom „sociálny pracovník“, ktorá podľa zákona pôsobí len v školách a školských zariadeniach. Odborní zamestnanci zaradení do tejto novej kategórie vykonávajú pracovnú činnosť spôsobom výkonu sociálnej práce, a to ako sociálnu diagnostiku detí a žiakov, poskytovanie sociálneho poradenstva deťom a žiakom a ďalšie metódy, techniky a postupy sociálnej práce zamerané na prekonanie prekážok vo výchove a vzdelávaní detí a žiakov, poskytovanie sociálneho poradenstva a iné.
3. Výkon pracovnej činnosti cudzincom (§6 ods. 3, 9 ods.5)
Dôvodom na zmenu týchto ustanovení bola potreba vytvorenia základu pre úpravu personálnych podmienok bilaterálnej spolupráce Slovenskej republiky pri podpore jazykového vzdelávania tak, aby plnenie predpokladov nepredstavovalo neprimeranú záťaž pre prichádzajúcich zahraničných učiteľov.
4. Úpravy súvisiace so zmenami v systéme vzdelávania dospelých (§10 ods. 7 písm. d), 14 ods. 4 psím. a))
Tieto zmeny súvisia s navrhovanými zmenami v systéme vzdelávania dospelých, ako ich uvádza Nový zákon o vzdelávaní dospelých.
5. Zmena v kvalifikáciách učiteľov (§13 ods. 4, 82 ods. 9)
Dôvodom zmeny je, aby osoby, ktoré majú vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa, a zároveň pedagogicky pôsobia na vysokých školách minimálne tri roky, boli kvalifikovanými aj bez potreby doplňujúceho pedagogického štúdia (najmä na vyučovanie odborných predmetov, ktoré súvisia s ich pôsobením na vysokej škole).
6. Rozšírenie prípadov nevyžadovania ovládania štátneho jazyka (§ 17 ods. 4 písm. d))
Počas mimoriadnej situácie v súvislosti s vojnou na Ukrajine sa ukázalo ako najefektívnejšie angažovanie odborníkov, ktorí ovládali ukrajinský jazyk, avšak neovládali štátny jazyk, čo sa ukázalo ako administratívna bariéra.
7. Zmeny v zaradení do kariérového stupňa
(§29 ods. 2 písm. d), 29 ods. 2 písm. e), § 30, § 34a ods. 4 až 5)
Dôvodom týchto zmien bola je potreba zohľadnenia porovnateľnosti času potrebného na získanie profesijných kompetencií v adaptačnom vzdelávaní a pri výkone činnosti obdobnej k výkonu pracovnej činnosti alebo pôsobeniu na vysokej škole.
8. Úprava podmienok vykonávania špecializovaných činností supervízora
(§35 ods. 4, 35 ods. 5, §36 ods. 5, § 36 ods. 6)
Dôvodom tejto zmeny bola potreba ustanovenia záväznosti získania profesijných kompetencií potrebných pre výkon špecializovaných činností supervízora.
9. Úprava k odbornému garantovi inovačného vzdelávania (§55 ods. 6)
Dôvodom tejto zmeny bola potreba zohľadnenia činnosti poskytovateľov vzdelávania v profesijnom rozvoji, ktoré sú občianskymi združeniami a ich členmi sú odborníci schopní garantovať kvalitu inovačného vzdelávania, alebo s takýmito odborníkmi spolupracujú na inom zmluvnom základe, než je pracovná zmluva.
10. Zmeny v atestačnom konaní (§ 61 ods. 3 písm. d))
Dôvodom týchto zmien bola potreba zaviesť lehoty, v ktorých sa vykoná atestačná skúška a potreba uvedenia odôvodnenia neprijatia atestačného portfólia z dôvodu jeho nízkej kvality.
11. Spresnenie k príplatku za profesijný rozvoj (§ 64 ods. 2 písm. a) bod 4)
Dôvodom tejto zmeny bola potreba jednoznačnosti vyjadrenia skutočnosti, že učiteľom materskej školy, ktorí absolvujú povinné inovačné vzdelávanie v oblasti pedagogiky predprimárneho vzdelávania absolvované z dôvodu nezískania vysokoškolského vzdelania, nepatrí za toto inovačné vzdelávanie príplatok za profesijný rozvoj.
12. Zavedenie kompenzačného príspevku (§ 76 ods. 3 písm. k), 79a))
Touto zmenou došlo k zavedeniu kompenzačného príspevku, ktorý má slúžiť ako motivačný a stabilizačný nástroj pre zamestnancov v sektore vzdelávania podľa aktuálnej potreby.
13. Zmena k pracovnému pomeru na dobu určitú (82 ods. 4)
Dôvodom tejto zmeny bola potreba zamedzeniu situácií, kedy škola obsadzuje voľné pracovné miesto pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca na príslušný školský rok až po začiatku školského roka a je nútená uzatvoriť pracovný pomer na príslušný školský rok ale zároveň aj na ďalší školský rok.
14. Zmena k ukončeniu pracovného pomeru (§ 82 odsek 7)
15. Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. januára 2025 (§90g)
Dôvodom vloženia nového ustanovenia § 90g bola potreba zohľadnenia doterajšieho právneho stavu s navrhovanými úpravami, a to s ohľadom na ďalšie pôsobenie sociálnych pracovníkov, ako aj s ohľadom na zaradenie úspešných športovcov, trénerov a umelcov, zaradených do vyššieho kariérového stupňa podľa úpravy účinnej do 31. decembra 2024 a podmienky činnosti supervízorov a učiteľov prvého stupňa základnej školy v škole.
Účinnosť: 1. januára 2025